Red de bomen van gemeente Waalwijk
Van "Veilige leefomgeving"
Ga naar het project

Voorgesteld budget
Beschrijving
Anamnese: veel grote bomen worden gekapt omdat onderhoud te duur is of te weinig prioriteit heeft.
Doel:
· Behouden van karakteristieke bomen in woonwijken, het geeft een groene uitstraling van de woonwijk.
· Tegen gaan van opwarming van de wijk
· Meerwaarde voor biodiversiteit (vogels, vleermuizen, insecten, schimmels, bacteriën en andere zoogdieren)
· Vocht regulatie voor de bodem
· Voorkomen van plantenziekte
· Creëert een prettige en veilige leefomgeving
· Bomen behouden bij mensen die het anders boomonderhoud niet kunnen betalen
Omschrijving van criteria van de bomen en de particuliere boombezitter:
De boom moet levens vatbaar zijn, niet ziek, geen gevaarlijke zwammen of andere gevaar.
Op particuliere grond of van v.v.e. en ze moeten vanuit openbare grond zichtbaar zijn.
Particulier en/of v.v.e. moet een contract tekenen dat de boom de volgende 10 jaar niet gekapt wordt
Wat krijgt de particulier er voor terug?
Een veilige en verzorgde boom. Een boom die weer jaren mee kan wat impuls geeft in de wijk meer biodiversiteit geeft en hub functie kan dienen naar andere groene tuinen. De tuin geeft weer mogelijkheden voor vogels en andere dieren.
Het onderhoud wordt verzorgd door gerenommeerde bedrijven uit de gemeente Waalwijk
Oproep bij de burgers van Waalwijk om bomen aan te dragen die zouden passen bij dit project. Er wordt ook gekeken naar de draagkracht van de bewoner zover dat mogelijk is.
